Z wykształcenia fizyk eksperymentalny (UW) z zamiłowania obserwator i pomiarowiec. W swej karierze m.in. badał skutki awarii czarnobylskiej i wykonywał analizy statystyczne w psychologii i medycynie. Od 16 lat związany z badaniami rynku i opinii. Autor licznych schematów doboru próby, i szkoleń na ten temat, m.in. dla: pracowników SMG, doktorantów SNS IFiS PAN, studentów socjologii UW, pracowników MRR oraz w ramach PTBRiO. W wolnych chwilach zwiedza i poszukuje korzeni rodzinnych (czasem udaje się łączyć te dwie pasje).
Kish L.
Willey & Son, 1965
Pawłowski Z.
PWN 1972
Steczkowski J.
PWN 1995
Zasępa R.
PWE, 1972
Cochran W.G.
Wiley & Son, 1977
dr hab. Zbigniew Sawiński, prof. IBE
Raport wieńczy złożony proces badawczy – przygotowanie próby i kwestionariusza oraz realizację badania w terenie. Zebrane dane analizują i piszą raporty doświadczeni badacze-analitycy, nierzadko ci sami, którzy byli odpowiedzialni za przygotowanie danego tematu do badania, autorzy pytań na ten temat, specjaliści od danego obszaru badań. Znają problematykę oraz rozumieją zasady i praktykę badań sondażowych. Badacze starają się, aby ich raporty były w pełni zgodne z danymi, aby oddawały im sprawiedliwość. Aby były napisane jasno, prosto i zrozumiale. Do tego służą też zestawienia danych w tabelach i graficzny sposób ich przedstawiania: rysunki i wykresy.
Warto wiedzieć i pamiętać, że przy przygotowaniu jednego badania pracuje do kilkudziesięciu specjalistów, a przy jego realizacji – ponad stu ankieterów. Za publikowanymi w mediach słupkami poparcia dla partii politycznych kryje się więc praca kilkuset osób oraz czas – kilkaset godzin – jaki zechcieli poświęcić nam badani. I za to naszym badanym należą się serdeczne podziękowania.
Janet Buttolph Johnson,
Henry T. Reynolds,
Jason D. Mycoff
Warszawa: PWN 2010.
dr hab. Zbigniew Sawiński, prof. IBE
dr hab. Zbigniew Sawiński, prof. IBE
Badania preferencji wyborczych zwykle realizowane są za pomocą wywiadów bezpośrednich lub wywiadów telefonicznych (CATI). Jak przebiega proces realizacji? Ankieter -po odpowiednim przeszkoleniu - otrzymuje wylosowane adresy i udaje się do konkretnych osób (próba imienna lub adresowa) lub instrukcję mówiącą o tym, do osób o jakich cechach społeczno – demograficznych (wiek, płeć, wykształcenie) powinien dotrzeć w określonym miejscu np. miejscowości, kwadracie ulic itp. (jest to próba kwotowa). Zwykle wywiady realizowane są w domach respondentów, aby warunki rozmowy były jak najbardziej przyjazne i żeby dotrzeć do przedstawicieli wszystkich grup społecznych. Zdarza się, że pytania o preferencje wyborcze zadawane są ludziom na ulicy. Ten sposób realizacji badania ma ograniczenia np. nie znajdą się w takim badaniu informacje od ludzi, którzy jeżdżą samochodami lub rzadko wychodzą z domu. W Polsce obecnie niemożliwe jest prowadzenie reprezentatywnych dla całej populacji polskich wyborców badań poprzez internet.
Magister socjologii, absolwentka Instytutu Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego. Pracuje od w TNS Polska (wcześniej w TNS OBOP, Ośrodek badania Opinii Publicznej). Badaniami zajmuje się od 1984 roku, najpierw w dziale realizacji, potem w pracowni badań społecznych. Od 1996 roku odpowiada za badania społeczne i badania opinii w TNS OBOP/TNS Polska. Uczestniczyła we wszystkich badaniach exit poll prowadzonych od 1990 roku.
Antoni Sułek,
Wydawnictwo IFiS PAN,
Warszawa 2001
praca zbiorowa pod redakcją Henryka Domańskiego, Krystyny Lutyńskiej,
Andrzeja W. Rostockiego
Wydawnictwo IFiS PAN,
Warszawa 1999
Antoni Sułek
Oficyna Naukowa,
Warszawa 2011
Antoni Sułek
Oficyna Naukowa,
Warszawa 2011
praca zbiorowa pod redakcją
P. B. Sztabińskiego,
F. Sztabińskiego,
Z. Sawińskiego,
Wydawnictwo IFiS PAN
Warszawa 2004
dr hab. Zbigniew Sawiński, prof. IBE
Marketing and Communications Manager, w instytucie GfK od 1997 roku, odpowiedzialny za zarządzanie bieżącą komunikacją instytutu, równolegle prowadzi projekty jakościowe i ilościowe, głównie związane z problematyką społeczną i polityczną, ale także zamawiane przez podmioty komercyjne. Absolwent Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ, doktorant tamże.
Foddy, W. H. (1994).
Cambridge, UK: Cambridge
University Press.
Gillham, B. (2008). London, UK: Continuum International Publishing Group Ltd.
Mellenbergh, G. J. (2008). In H. J. Adèr & G. J. Mellenbergh Huizen,
The Netherlands: Johannes van Kessel Publishing.
Oppenheim, A. N. (2000).
London, UK: Continuum
International Publishing Group Ltd.
dr hab. Zbigniew Sawiński, prof. IBE
© Polskie Badania Wyborcze 2019