Prezentacja wyników
Uchwała Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia OFBOR z dnia 10 lutego 2011 r. w sprawie sondaży politycznych i ich obecności w mediach:
Walne Zgromadzenie obradujące w dniu 10 lutego 2011 r. podejmuje uchwałę o przyjęciu następujących Zaleceń w sprawie sondaży wyborczych i ich obecności w mediach:
- Wymagania minimalne dotyczące informacji związanych z prezentowanymi wynikami badań:
- Nazwa wykonawcy
- Określenie badanej populacji
- Liczebność zrealizowanej próby i metoda jej doboru
- Data realizacji badania
- Metoda zbierania danych
- Odsetek oraz sposób postępowania z respondentami odmawiającymi odpowiedzi, odpowiedziami: „nie wiem”, „trudno powiedzieć” na pytania o kandydata lub partie, na którego respondent zamierza oddać głos.
- Zestaw informacji dodatkowych rekomendowanych przez OFBOR, umieszczanych przez wykonawców badań na ich stronach internetowych i katalogowanych na stronach www OFBOR-u, takich jak:
- Przytoczenie treści pytania,
- Informacja o operacie, z którego wylosowano próbę,
- Informacje o sposobach ważenia wyników badania,
- Wielkość błędu statystycznego dla wyników poparcia każdego z prezentowanych kandydatów lub partii.
- Firmy bądź osoby, które zdecydują się na budowanie prognoz wyborczych, powinny klarownie oddzielać sprawozdanie z wyników badania sondażowego od prognozy. Procedura konstruowania prognozy powinna być prezentowana w sposób możliwie transparentny.
- W świetle doświadczeń i rekomendacji ekspertów, najbardziej właściwą metodą pomiaru preferencji w dniu wyborów są badania typu exit poll realizowane przed wylosowanymi lokalami wyborczymi na odpowiednio liczebnej próbie. Wyniki pomiarów prowadzonych w dniu głosowania innymi metodami (w tym np. badań telefonicznych) nie powinny być prezentowane jako ekwiwalent badań typu exit poll.