- Wyborczy Serwis Organizacji Firm Badania Opinii i Rynku oraz Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii -

Budowa kwestionariusza wywiadu

Zasady, na których opiera się budowa kwestionariusza ankiety w badaniach preferencji wyborczych, nie różnią się w niczym od zasad obowiązujących w przypadku innych badań ilościowych, w których dane zbierane są za pomocą ankiety i wywiadu bezpośredniego z respondentem. Ogólnie rzecz biorąc konstruując kwestionariusz ankiety należy brać pod uwagę pewne ramy, które bądź nakładają na badacza określone reguły i ograniczenia (ramy formalne konstrukcji kwestionariusza), bądź wskazują możliwe źródła błędnych odpowiedzi (ramy wynikające z pragmatyki językowej). Są to: ogólne zasady i schematy konstrukcji pytań, zasady redakcji pytań biorące pod uwagę poprawne zrozumienie treści pytań przez respondentów oraz zestaw czynników, które mogą prowadzić do udzielania przez respondentów niepoprawnych odpowiedzi. W przypadku kwestionariusza ankiety do badań preferencji wyborczych warto pamiętać także o właściwym ustaleniu poziomu frekwencji w wyborach, czyli prawdopodobieństwa uczestnictwa respondenta w głosowaniu, sposobie wyświetlania listy partii (możliwość dodawania nazwiska lidera), rotacji nazw partii w ramach pokazywanej/odczytywanej respondentowi listy partii oraz o możliwych pytaniach dodatkowych służących bądź pogłębieniu analiz, bądź korekcie oszacowań, bądź sporządzeniu prognozy.

Maciej Siejewicz

Marketing and Communications Manager, w instytucie GfK od 1997 roku, odpowiedzialny za zarządzanie bieżącą komunikacją instytutu, równolegle prowadzi projekty jakościowe i ilościowe, głównie związane z problematyką społeczną i polityczną, ale także zamawiane przez podmioty komercyjne. Absolwent Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ, doktorant tamże.

constructing
Constructing questions
for interviews and questionnaires:
Theory and practice in social research
(New ed.).

Foddy, W. H. (1994).
Cambridge, UK: Cambridge
University Press.

developing
Developing a questionnaire (2nd ed.).

Gillham, B. (2008).  London, UK: Continuum International Publishing Group Ltd.

advising
Advising on research methods: A consultant's companion

Mellenbergh, G. J. (2008). In H. J. Adèr & G. J. Mellenbergh   Huizen,
The Netherlands: Johannes van Kessel Publishing.

questionnaire
Questionnaire design, interviewing
and attitude measurement (New ed.).

Oppenheim, A. N. (2000). 
London, UK: Continuum
International Publishing Group Ltd.

Wywiad kwestionariuszowy

dr hab. Zbigniew Sawiński, prof. IBE

wiki
Budowa kwestionariusza wywiadu
pdf
How to ask

© Polskie Badania Wyborcze 2019